"EU iubesc Ţara Făgăraşului" - campanie de redescoperire, educare, responsabilizare, conştientizare, conservare, promovare şi preţuire în rândul copiilor a poveştilor vechi de familie, a gusturilor, locurilor, oamenilor şi aromelor de acasă. Proiectul, marca tarafagarasului.eu (instituţie virtuală cu aplicaţii reale) presupune evenimente, campanii, expo-show uri, acţiuni de tip voluntariat, ateliere de poveşti, proiecte, workshop uri handemade, itinerarii cultural-gastronomice, educaţie "day by day"! Parteneri: Muzeul de Pânze şi Poveşti, Mândra Chic, gourmeTraditional, Casa Terra.

miercuri, 25 mai 2011

povestea Antoniei Zara


Acum sunt fericita de trecutul meu, de stramosii mei si de rudele mele din care ma trag! Ei toti au fost oameni credinciosi, cinstiti si buni la suflet.   
       
Nu am intors spatele trecutului meu, ci l-am cercetat. Totul incepe cand Bica Sofron, stra-strabunicul meu, nascut in anul 1896 s-a casatorit cu Victoria, nascuta in anul 1904. Dupa doi ani de casnicie, fericiti, au nascut doua fete minunate: pe Eugenia, nascuta in anul 1929 si pe Maria, nascuta in anul 1926. Ele doua au avut o copilarie foarte fericita pana cand mama lor a murit de cancer in anul 1956, lasandu-l pe tatal lor, Sofron , vaduv la 60 de ani. Ei si-au continuat viata incercand sa o faca cat mai buna. Strabunica mea, Maria, il intalni pe Bica Gheorghe si dupa cativa ani s-au  casatorit. Asa Gheorghe deveni strabunicul meu. Ei, la randul lor, au avut doi copii, o fata, pe Maria,  nascuta in 1948 si un baiat, pe Gheorghe, Maria fiind cea mai mare. Si peste ei se abatu un nenoroc, Bica Sofron, tatal Mariei a murit de cancer, astfel lasand-o pe Maria fara nici un parinte. Ei si-au continuat viata, facand ca ziua de maine sa fie mai buna decit cea de azi, mai ales pentru copii lor. Copiii au facut multe nazbatii impreuna. Sa va spun una: Maria fiind obligata sa spele rufele la rau, se dusera cu corfa plina de haine. Ea avea o piatra norocoasa. La teste o tinea in ghiozdan si la jocuri o tinea in buzunar ca sa castige. In timp ce spala rufele, venise o vecina ca sa stea un pic de vorba. In timpul acesta un sarpe intra in corfa, dupa care se urca pe spatele Mariei. Fratele ei, Gheorghe, speriat, lua piatra norocoasa a Mariei si o arunca in spatele ei cu putere. Sarpele fugi, iar Maria tipa de durere. Gheorghe, fiind mai mic, incepu sa strige „Doi dintr-o lovitura!” Piatra cazu in apa si se rostogoli mai departe. Aceata este doar una dintre nazbatiile facute de ei doi. Ei au crescut si Maria l-a intalnit pe Ion, viitorul ei sot. Ei doi s-au casatorit si au facut doi copii, pe Radu, unchiul meu, nascut in 1975,  si pe Ion, tatal meu, nascut in anul 1971. Inainte cu un an de a se naste tatal meu, Bica Vasile, tatal lui Bica Gheorghe, a fost impuscat in picior de catre un italian pentru ca italianul spiona armata romana, astfel el s-a ales cu o boala grava si muri. Din acest incident ei isi aminti si de incidentul facut in primul Razboi Mondial: Zara Vichente, fratele lui Zara Ion, se duse pregatit pentru a-si apara patria si nu se mai intoarse. Toata familia a fost trista, dar s-a tinut tare fata de aceste obstacole ale vietii. Ei au inteles atunci ca  viata este cu suisuri si coborisuri cand mai buna cand mai rea .Bunicii mei Ion si Maria au avut doi baieti ,nazdravani ca toti copii ,Radu si Ion. Celor doi fiind de varste apropiate si avind si vecini pe masura nu le ajungea ulitele satului pentru cate giumbuslucuri aveau in minte! Ion, s-a casatorit cu mama mea Rodica, nascuta in anul 1974 din parintii Stoica Nicolae si Stoica Cornelia,iar unchiul meu Radu s-a casatorit cu vecina mamei mele Simona ! Parintii mamei mele au avut un singur copil ,pe mama. Acestia  fiind m-ai in varsta si mama a fost un copil cuminte, care nu-si aduce aminte de nazdravanii "notorii" ! Cornelia s-a nascut in anul 1942 in satul Vad, din parintii Lazar si Carolina Comsa care au avut 7 copii, iar Stoica Nicolae a fost nascut in anul 1932 din parintii Stoica Nicolae si Stoica Elisabeta, avind o singura sora, pe Dina cea impreuna cu care si-a bagat papucii in soba la uscat in seara de Craciun dupa ce s-au dat pe derdelus si-au cazut cu papucii in vale. Ca urmare a acestei nazbatii, in ziua de Craciun nu au avut cu ce se incalta pentru ca si-au ars papucii si nu au fost la colindat! Dintr-un asa amalgam de neamuri si de sate (4 la numar: Mandra, Venetia ,Voievodeni ,Vad ) m-am nascut eu -  Antonia-Maria Zara, pe data de 11 septembrie 2000.
Am uitat sa va spun ceva:
 tata e nascut in 22 decembrie  - de Ziua Revolutiei,  mama e nascuta in 24 februarie de Dragobete, iar mie cind mi-au taiat "motul" la un an, cum este obiceiul la romani, mi-a fost dat sa am o petrecere la care nimeni nu ma mai sarbatorea,  pentru  ca, chiar atunci, pe 11 septembrie 2001 au fost bombardare turnurile gemene din SUA si tot mapamondul era cu ochii pe televizor !
Antonia Zara - 2011
10 ani
In stanga bunicul, Ioan Zara (ICU)

familia bunicului ICU: Cornelia Zara (mama bunicului meu),  Zara Ion (tatal bunicului meu) si sora lui  ELISABETA ZARA...

tatal bunicului (strabunicul meu)

Zara Iacob ( bunicul bunicului meu, adica strastrabunicul meu ) si Zara Elisabeta (sotia lui Zara Iacob)
 Mandra, vazuta din dealul bisericii Adormirea Maicii Domnului
Nu am intors spatele trecutului meu si asa voi face in continuare! Trecutul este seva din care se poate naste un viitor curat !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu